Fiyat dibe vurunca kuruş hesabı başladı

Elma fiyatları hiç beklenmedik şekilde düşüşe geçti. Türkiye Ziraat Odaları Birliği Genel Başkanı Şemsi Bayraktar "Elmada, Rusya ambargosu ve Ortadoğu pazarındaki sıkıntıların devam etmesi nedeniyle rekolte artışı çiftçimizin yüzünü güldürmedi. Yetersiz talep nedeniyle üretici fiyatı, geçen yılın 45-50 kuruş altında seyrediyor. Geçen yıl, üreticide 80 kuruş ile 1 lira 20 kuruş arasında değişen fiyat 35 kuruş ile 70 kuruş arasına indi" dedi.

Fiyat dibe vurunca kuruş hesabı başladı

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, elmada son yıllarda yaşanan sorunların bir türlü bitmediğini belirterek, "Elmada, Rusya ambargosu ve Ortadoğu pazarındaki sıkıntıların devam etmesi nedeniyle rekolte artışı çiftçimizin yüzünü güldürmedi. Yetersiz talep nedeniyle üretici fiyatı, geçen yılın 45-50 kuruş altında seyrediyor."  ifadelerini kullandı.
Bayraktar, yazılı açıklamasında, elma üretiminde dünya da üçüncü sırada olan Türkiye'nin bu yıl, 2,9 milyon ton dolaylarında elma üreteceğini belirtti.
Son yıllarda elma üretiminin 2,6 milyon ton ile 3,1 milyon ton arasında seyrettiğini aktaran Bayraktar, "Türkiye, dünya elma üretiminden yaklaşık yüzde 3,8 pay alıyor. Elmada ülkemiz büyük bir üretim potansiyeline sahip. Buna karşın tüketimimiz 2,2 milyon tonu, ihracatımız 142 bin tonu ancak buluyor. Elmanın 300 bin tona yakınını da üretim ve kullanımda kaybediyoruz.  Üretim 2,6-2,7 milyon tonun üzerine çıkınca talep yetersizliği yaşanıyor. Bu sene de bunu görüyoruz. Geçen yıl, üreticide 80 kuruş ile 1 lira 20 kuruş arasında değişen fiyat 35 kuruş ile 70 kuruş arasına indi. Elmada, Rusya ambargosu ve Ortadoğu pazarındaki sıkıntıların devam etmesi nedeniyle rekolte artışı çiftçimizin yüzünü güldürmedi. Yetersiz talep nedeniyle üretici fiyatı, geçen yılın 45-50 kuruş altında seyrediyor." ifadelerini kullandı.
 

Bayraktar, talep kaynaklı sorunların ancak ihracatla çözülebileceğini belirterek, ocak-ağustos dönemleri karşılaştırıldığında, 2015'te Rusya'ya yönelik 10,5 milyon dolarlık ihracatın, bu yıl yapılmadığını hatırlattı. Irak'a ihracatın 15,6 milyon dolardan 12,3 milyon dolara, Suriye'ye ihracatın 4,5 milyon dolardan 2,3 milyon dolara, Mısır'a ihracatın 1 milyon dolardan 571 bin dolara indiğini  ifade eden Bayraktar, Gürcistan, Türkmenistan, Ürdün, Suudi Arabistan, Birleşik  Arap Emirlikleri, Hindistan gibi ülkelere yönelik ihracatın ise yaklaşık 400 bin  dolardan 4,15 milyon dolara çıkmasının yeterli olmadığını kaydetti.

Rusya'nın yılda 1,2 milyon ton elma ithal ettiğini aktaran Bayraktar, şu bilgileri verdi:
"Bu ithalatı Polonya, Moldova, Sırbistan ve Çin'den yapıyor. Yine  bizim bölgemizde Mısır 160 bin ton, Irak 53 bin ton, Suriye 42 bin ton elma ithal  ediyor. Ambargodan önce Rusya, Türkiye'den yılda 13 bin 294 ton elma alıyordu.  Rusya'nın 1,2 milyon tonluk elma ithalatında Türkiye’nin payı yüzde 1'lerde  kalıyorsa sorunlar çözülemez. Ortadoğu'daki sorunlar da devam ediyor. Bu yıl  ihracatın yine iyi gitmeyeceği görülüyor. Elma üreticisi, bu yıl da umduğunu bulamadı."
Bayraktar, dış pazarların talep ettiği çeşitlerde üretimin yetersiz  olduğunu belirterek, maliyetleri yüzde 40 azaltan ve dış pazarların talep ettiği  çeşitlerde üretim sağlayan modern kapama bahçelerinin yaygınlaştırılması  gerekliliğine dikkati çekti.
Standardizasyona önem verilmesi gerektiğininde altını çizen Bayraktar,  "İhracat pazarlarında kalite, fiyatın uygunluğu, ambalajlama önemlidir. Daha  fazla katma değer için meyve işleme tesisleri yaygınlaştırılmalıdır. Ürünün uzun  süre depolanabilmesi ve düşük fiyata elden çıkarılmaması için modern depoların  sayıları artırılmalı, paketleme ve depolama konularında yatırımcılar teşvik  edilmelidir." değerlendirmesinde bulundu.
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.