Panik yok, her şey normal!

Kocaeli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Nusret İlker Çolak, 7 Haziran Genel Seçim sonuçlarının hukuksal süreci ile alakalı Kulis Dergisi’ne özel açıklamalarda bulundu. Çolak, “hükümet kurulmasa dahi meclis görevine devam edecek” dedi. İşte o çok özel röportaj:

Panik yok, her şey normal!

7 Haziran Genel Seçimlerinde 12 sene sonra gelen koalisyon dönemi birçok kişide kafa karışıklığına sebep oldu. Bu sürecin hukuksal boyutuyla alakalı nasıl bir gidişat izleneceği ile alakalı bilgi veren Kocaeli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Nusret İlker Çolak bilinmeyenleri anlattı.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan hükümet kurma görevini kime vermesi gerektiği konusunda bir kural var mı?

Kural yok, teamül var. Uygulamada sadece anayasadan yazılan şey meclisten her hangi bir milletvekiline görev verilmesi gerek diyor. Dolayısıyla şuanda zaten Cumhurbaşkanı onu yapıyor.  Deniz Baykal’ı çağırdı ve muhtemelen anlaşırsa onun üzerinden devam edecektir.

Peki bu milletvekiline görev verildikten sonra bu süreç nasıl işliyor?

O kendisi görüşmelerini yapıyor ve görüşmelerde bir mutabakat sağlıyor. Mutabakat sağlarken onun bir kaç tane yöntemi var. Ya eldeki mevcut partilerden 276’yı mutlak bulmak üzere bir demet oluşturuyor. Anlayacağınız hükümetin kurulması kolay düşürülmesi zordur. Bir diğer yöntem ise bir kısım milletvekili hükümet kurulumunda oy kullanımına katılmama sözü veriyor. Bu gurup olarak ya da sayı olarak onlar olmaksızın çoğunluğu sağlıcakla olur. Çünkü belli bir kanun çıkarırken ki yeterlilik gibidir. Hükümetin ilk güvenli olması için illa şu kadar milletvekili gerekiyor diye bir şart yoktur. Karşı taraf direnmezse mevcut milletvekili sayısıyla da iktidar partisi devam edebilir. Adı azınlık bile olmaz çünkü ben sunarım meclise, meclisin bir grubu ya da 30 kişi katılmazsa hiç bir sıkıntı kalmıyor.

 

Diyelim ki Cumhurbaşkanı bu görevi verdi. Görevli milletvekili hükümeti kurma görevini tamamlayamadı. Daha sonra ki süreç nasıl işleyecek?

Ondan sonra bir başkasına bunu vermesi gerekiyor. Bunu normal koşullarda ama bunun bir süreyle bağlılığı yok. Birinci alan şu kadar uğraşır, ikinci alan şu kadar uğraşır diye bir şey yok. Bu istenirse kötüye kullanılabilecek olan bir yetkidir.  Yani Cumhurbaşkanı görevi birine verir oda götürüp iade etmez 45 günü tamamlarsa meclis başkanlık divanı oluştuktan sonra secim sürecine girilir. Yani yasama işlemeye başladıktan sonra başkasına vermeyelim  dedi mesela Deniz Bakkal’a verdi. Farz edelim Deniz bey bunu 45 gün oyalayıp kuramazsa ve iade de etmezse  o zaman erken seçim  gündeme gelir.

Peki erken seçim kararı alınırsa erken seçim en erken ne kadar bir sürede hayata geçer?

Seçim süreci üç aydır. Meclis kararından sonra seçim takvimi başlar ve bu süre minimum üç aydır.

Bu sure zarfında mevcut hükümet görevine devam eder mi?

Şimdi bu hükümet ıstıfa etti. Muhtemelen bu şöyle; şuan ki hükümet geçici hükümetin de geçici konumunda yeni bir hükümet önerilmek üzere bekliyor. Yeni bir hükümet önerildiğinde ve cumhurbaşkanlığından gelip meclise sunulduğunda o hükümet devralmış olacak. Bu hükümet gitmiş olacak ve onları seçime sokacak ama hiç önerilmezse  bu hükümeti götürecek.

Bu durumda TBMM her halükarda kuruluyor mu?

Evet kuruluyor.  TBMM her işlemi yapabilir. Yasama yürütme yargı birbirinden bağımsız diyoruz ya; nasıl ki yargı işlemine devam ediyoruz,  hükümetten bağımsız olarak yasamada işlemine devam ediyor. Buna hiçbir mani yok.  Kanun çıkarabilir, birileriyle ilgili araştırma soruşturma yapabilir. Başkanını seçiyor başkanlık divanı iki yardımcısını oluşturuyor. Ondan sonra işlem yapmaya başlıyor. komisyonlar oluşturulacak komisyonlarda görüşmeler başlayacak.

 

Bundan şunu anlayabilir miyiz? “Hükümet kurulmasa dahi meclis karar alırsa yüzde10 barajı kaldırılabilir”

Evet mümkündür. Yüzde on barajını düşüre ve önümüzdeki bu şekilde girilebilir.

Kaynak: Kulis Haber

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.